
 

Kenya cuts TV transmissions over live coverage of
opposition's Odinga
NAIROBI, Kenya - Authorities in Kenya should immediately allow four privately owned television
stations to resume broadcasting, the Committee to Protect Journalists said yesterday.

©Alexandr Kovalenko via 123RF

Officials from the broadcast regulator the Communications Authority, accompanied by police, switched off
transmitters today while the stations were broadcasting live coverage of an opposition party event in the
capital, Nairobi, according to news reports.

The order affects four national stations: Citizen TV and Inooro TV, owned by the Royal Media Services;
Nation Media Group's NTV, and the Standard Group's KTN News, according to reports and three senior
managers from the stations who spoke with CPJ. All stations were still unable to broadcast as of late
Tuesday.

The order came after President Uhuru Kenyatta and other senior government officials summoned media
managers and editors on January 26 and threatened to shut their stations down and revoke their licenses if
they broadcast live an event in which Kenya's opposition leader, Raila Odinga, took an oath as the "people's
president" in protest of the disputed elections last year, according to a statement from the Kenya Editors
Guild.

Kenya's attorney general said that the swearing in ceremony could be "treasonous" and may lead to criminal
charges against Odinga, according to reports.

Joseph Odindo, editorial director of the Standard Group, told CPJ the government gave no indication of how
long the order would remain in effect. After the shutdown, the stations continued streaming their content
online, according to Odindo, Wachira Waruru, managing director of Royal Media Services, and Linus Kaikai,
who heads the Nation Media broadcast division.

"Kenya should be a beacon on the continent for media freedom and the public's right to access information,
yet government censorship continues to erode Kenya's status as a leader on African press freedom," said

https://www.bizcommunity.com/
https://www.123rf.com
http://www.bbc.com/news/world-africa-42870292
https://www.nation.co.ke/news/Editors-Guild-condemns-threats-media/1056-4283676-ax4enuz/
https://twitter.com/LinusKaikai/status/958028146439225345
https://www.the-star.co.ke/news/2018/01/30/dpp-ag-to-decide-on-railas-fate-after-hes-sworn-in_c1706398


CPJ Africa program coordinator, Angela Quintal, from New York. "Kenyans deserve diverse media and
these stations should be allowed back on air immediately."

A letter from the state media regulator, the Communications Authority of Kenya, sent to Lancia Digital
Broadcast, which owns the signal distribution platform used by KTN News, cited the station's "defiance" of a
government "ban on live coverage of the events" related to the opposition "swearing in," as reason for the
cut in transmission, according to a report by privately owned newspaper The Star. The letter was sent an
hour after KTN News was shut down, according to the report.

The Communications Authority's acting director general, Christopher Kemei, confirmed to CPJ the
authenticity of the letter and that it had been sent after Lancia asked for an explanation for the shutdown.
Kemei said that it had not been the state regulator's decision to shut down the stations and referred CPJ to
the "government" for further comment.

The spokesperson for the Ministry of Interior, Mwenda Njoka, said that the stations' transmissions were cut
due to "security concerns," which he said, the government was not obliged to explain. "There is no
responsible government that would allow media to broadcast anything, more so live, which might incite
people to violence. It would become an unmanageable situation," said Njoka, adding that freedom of the
press was not absolute.

The government in November last year warned the media not to provide live coverage of events by Odinga's
National Super Alliance (NASA) political group, according to media reports.

Odinga challenged the results of Kenya's presidential elections in August 2017 elections. His political
coalition boycotted a repeat election, ordered by Kenya's courts, in October 2017, and instead said it would
establish a "people's assembly" to carry out protests and boycotts while seeking changes to the constitution
according to reports.

Kenya has experienced unrest and violence in previous elections. Violence after a disputed result in 2007
left about 1,400 people dead, according to news reports.

 
For more, visit: https://www.bizcommunity.com

https://www.the-star.co.ke/news/2018/01/30/ca-delivered-ktn-shutdown-letter-to-bamba-an-hour-after_c1705999
https://www.the-star.co.ke/news/2018/01/30/ca-delivered-ktn-shutdown-letter-to-bamba-an-hour-after_c1705999
https://www.the-star.co.ke/news/2018/01/30/ca-delivered-ktn-shutdown-letter-to-bamba-an-hour-after_c1705999
https://www.nation.co.ke/news/Francis-Wangusi-s-tenure-at-CA-was-not-without-controversy-/1056-4262856-11d2okqz/index.html
https://qz.com/1116094/kenya-election-raila-odinga-nasa-to-resist-uhuru-kenyattas-jubilee-government-peacefully/
https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/08/08/who-are-the-two-men-competing-to-be-president-of-kenya/?utm_term=.00d851ae47c8

	Kenya cuts TV transmissions over live coverage of opposition's Odinga

